Författarna föreslår bland annat att ärenden som rör barn
ska prioriteras genom att barnförhör genomförs inom två veckor, att inblandade
har rätt kompetens och att förhör genomförs grundligt.
Samtliga dessa krav är viktiga och berättigade. De fanns
också med i den rapport Barnombudsmannen presenterade 2012: ”Tid för rättvisa”.
Men det finns starka skäl att återigen upprepa kraven på att brott riktade mot
barn ska prioriteras högre av våra beslutsfattare.
Barnombudsmannens krav på att lagstifta om en särskild
tidsfrist för det första barnförhöret avvisades så sent som ifjol av en statlig
utredning om tidsfrister i ärenden med unga målsäganden. Det innebär att det
fortfarande finns skäl att efterlysa en tydlig markering från beslutsfattarna
om att dessa brott ska hög prioritet och bedrivas så skyndsamt det är möjligt.
I vår enkät till åklagarkammarna svarade nästan alla kammare att den främsta
anledningen till att tidsfristen inte hålls är resursbrist antingen hos polisen
eller inom den egna kammaren. Med andra ord, til syvende og sidst handlar det
om hur högt dessa brott mot barn prioriteras. Och ska prioriteringen förändras hos
polis och åklagare krävs tydlighet från våra politiker. Allt kan inte vara lika
viktigt samtidigt.
Vår rapport byggde på en enkät till Sveriges 32 allmänna åklagarkammare. Syftet var att ta reda
på hur barns rättigheter tillgodoses i åklagarväsendets hantering av ärenden
där barn misstänks vara utsatta för vålds- eller sexualbrott.
FN:s
konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen) betonar starkt barnets
rätt till skydd mot våld och övergrepp. Bekämpandet av våld mot barn, särskilt
sådant våld som förekommer i barnets nära relationer, är en angelägenhet för
många aktörer i samhället. I rättsprocessen har Åklagarmyndigheten en central
roll. När ett barn misstänks vara utsatt för våld eller sexuella övergrepp i
nära relationer är det i princip alltid en åklagare som är förundersökningsledare
och därmed leder och ansvarar för förundersökningen.
Resultatet
av vår enkät tyder, precis som rapporten från Bris och Tryggare Sverige, på att
brott mot barn inte ges högsta prioritet. Vår granskning från 2011 visade att en
femtedel av åklagarkamrarna inte når upp till ambitionen att alltid ha en
åklagare närvarande vid barnförhör. Enligt åklagarna beror det framförallt på
tidsbrist och prioriteringar. Respekten för lagstadgade och föreskrivna
tidsgränser är ett annat mått på hur högt dessa brott kommer i
prioritetsordningen. Två femtedelar av kamrarna håller bara ibland den av Åklagarmyndigheten
rekommenderade tidsgränsen mellan förundersökningens inledning och det första
förhöret med barnet.
Hur
väl den lagstadgade tidsgränsen hålls mellan att det finns en skäligen
misstänkt och beslut fattas i åtalsfrågan varierar över landet. Drygt två
tredjedelar av kamrarna håller bara tidsfristen ibland. En grundläggande
förutsättning för att barnet ska få upprättelse och en rättssäker utredning
inom rättsväsendet är att dessa ärenden ges hög prioritet. Men många gånger är
det inte möjligt för åklagaren att ensam påskynda utredningsåtgärder, som att
hålla förhör, eftersom flera aktörer är inblandade. Drygt två femtedelar av
kamrarna hör inte alltid den skäligen misstänkte innan en förundersökning läggs
ned. Trots att den misstänktes vittnesmål kan vara avgörande för att utredningen
ska ge en så sann bild av händelseförloppet som möjligt. Endast fem kammare (16
procent) svarar att den misstänktes försvarare alltid närvarar genom medhörning
vid åtminstone ett av barnförhören för att kunna ställa frågor. Barnombudsmannen
ställer sig frågande till detta eftersom det innebär att barnets vittnesmål
riskerar att få ett lägre bevisvärde.
Många
av kamrarna verkar omedvetna om att de enligt Åklagarmyndighetens handbok bör informera
barnet när en förundersökning läggs ned eller åtal inte väcks. För att
säkerställa barnets rätt till information bör tydligare riktlinjer och rutiner
kommuniceras till kamrarna om vem som ansvarar för att barnet får information.
Det är vanligt att barn inte själva anmäler brottet och därmed inte omfattas av
den lagstadgade informationsplikten. Vi hävdar därför att barn har en nackdel
gentemot vuxna brottsoffer.
Få
kammare anlitar barnpsykologisk/-psykiatrisk kompetens när små barn eller barn med
funktionsnedsättningar ska förhöras. Två av 32 kammare (6 procent) uppger att
de alltid anlitar expertis. Detta är anmärkningsvärt eftersom tillgång till den
kompetens som dessa yrkesgrupper besitter borde kunna höja bevisvärdet på
förhöret avsevärt. Flera kammare uppger att de saknar rutiner och former för
samverkan. Det är inte tillfredsställande att hinder för att anlita all
nödvändig expertis finns i utredningar om vålds- och sexualbrott mot barn.
Barnombudsmannen
anser att en av de grundläggande förutsättningarna – kanske till och med den
viktigaste – för att kunna öka rättssäkerheten för barn som brottsoffer är att
de som handskas med förundersökningarna har utbildning och kunskap om barnets rättigheter.
Vid nästan en tredjedel av kamrarna har inte alla åklagare som handlägger dessa
ärenden särskild utbildning för det.
Barnombudsmannen
anser också att det är av vikt att alla miljöer så långt det är möjligt
anpassas utifrån barnets förutsättningar. Vår granskning från 2011 visade att bara
en dryg tredjedel av kamrarna då hade barnanpassade förhörsrum, väntrum och
separata lokaler för förhör av barn.
Analysen
av enkätresultaten ledde fram till ett antal förslag från Barnombudsmannen. I vår rapport föreslog vi att regeringen borde initiera en utredning angående möjligheten att
lagstifta om:
- Att en åklagare alltid ska närvara via medhörning vid barnförhör.
- En tidsgräns för hur lång tid som får förflyta efter det att förundersökningen har påbörjats eller övertagits av åklagare och det första förhöret med barnet.
- Att alltid höra den som är skäligen misstänkt i dessa ärenden innan en förundersökning läggs ner. Att den misstänktes försvarare ska ha möjlighet att närvara genom medhörning vid åtminstone ett av barnförhören och därmed få möjlighet att ställa de frågor som barnets berättelse ger upphov till. Regeringen bör utreda vilka hinder som finns för att få till stånd närvaro av försvaret via medhörning och hur dessa hinder kan överkommas, utan att processen fördröjs.
- En informationsskyldighet för åklagare vid beslut om att lägga ner en förundersökning eller att inte väcka åtal i ett ärende som rör misstänkta vålds- och sexualbrott mot barn i nära relationer.
- Att anlita barnpsykologisk kompetens när små barn eller barn med funktionsnedsättning ska höras.
Den rapport från Bris och Tryggare Sverige som presenteras på DN debatt i dag visar att rättssäkerheten för brottsutsatta barn fortfarande lämnar mycket att önska. Nu behövs skarpa åtgärder och tydliga prioriteringar.