”Jag vill att det blir stor förändring. Vi har talat från hjärtat, nu måste du göra något”Så sammanfattade en pojke som var omhändertagen i samhällsvård sina förväntningar när han 2011 träffade regeringen.
Lite tillspetsat kan man säga att resultatet av bland annat detta möte blev den utredning om tvångsvård för barn och unga som i dag, fyra år senare, lämnade över 1300 sidor med förslag till barnminister Åsa Regnér.
Tvångsvårdsutredningen är på många sätt en milstolpe. Det är första gången som en utredning på djupet har granskat hur barnets rättigheter genomgående kan skyddas när ett barn är omhändertaget.
För mig som barnombudsman känns det högtidligt. Jag tänker
på alla våra möten med barn och unga som är omhändertagna. Jag kommer aldrig
att glömma när flera av barnen och ungdomarna mötte riksdagens socialutskott,
Socialstyrelsen och statsråd i regeringen. Det barnen berättade för oss kom med
i Barnombudsmannens rapport Bakom fasaden som överlämnades till regeringen 2011. En viktig rekommendation i den rapporten var
just att tvångsvården av barn och unga måste ses över ur ett
rättighetsperspektiv.
Vi fick som vi ville, en utredning tillsattes. Det är
naturligtvis inte enbart vår förtjänst. Utredningen om att stärka de placerade
barnens rättigheter ska också ses som en viktig del av upprättelsen till de som
vanvårdades som barn. Löftet till dem handlade om att göra mer för att
förhindra och åtgärda allvarliga brister och vanvård av de barn som är i
samhällsvården i nutid.
Det tog fyra år, men nu är utredningen om tvångsvård alltså klar och förslagen ligger på
regeringens bord. På det stora hela tycker jag att tvångsvårdsutredningen lägger bra och genomtänkta förslag. Vår expert i utredningen, Anna Karin Hildingson Boqvist, har i hög grad bidragit till detta och det är positivt att utredningen har
tagit intryck av Barnombudsmannens rapporter och de möten utredningen, med vårt
stöd, har haft med barn och unga.
Behovet av reformer är stort. I dag skriver jag på Svenska Dagbladets debattsida om att barn med samhället som förälder löper extrema
överrisker att som vuxna drabbas av missbruk, självmord, förtidspensionering
och socialbidragsberoende. I artikeln, som jag skrivit tillsammans med Heike Erkers
från Akademikerförbundet SSR samt flera av Sveriges ledande professorer och
forskare inom områden som rör social barnavård, betonar vi hur viktigt det är
att förslagen från utredningen inte dras i långbänk. Tvångsvårdsutredningen
innebär det bästa tillfället på
flera decennier att få till stånd reformer som kan betyda något.
Här nedan kommenterar jag utredningens förslag på några
viktiga områden:
Målsättningen med
vården och barnets rättigheter
Barnombudsmannen har varit kritisk mot att lagstiftningen
inte beskriver vilka rättigheter omhändertaget och placerat barn har. Det är
inte heller tydligt vad vården ska leda till för barnet. Här föreslår
utredningen flera viktiga förändringar.
Särskilt viktigt är förslaget att synliggöra barns och
ungas grundläggande rättigheter i den nya LVU. Det föreslås också ett nytt
kapitel med bestämmelser om vilka krav barn och unga kan ställa på vården.
Följande krav föreslås:
Vården ska vara av god
kvalitet. Kvaliteten i vården ska systematiskt och fortlöpande utvecklas och
säkras.
Krav på tvångsvården Vården ska
särskilt vara trygg, säker, ändamålsenlig och präglas av kontinuitet.
Vården ska ges med omtanke och
bygga på respekt för barnets eller den unges människovärde och integritet samt
med aktning för barnets eller den unges person och egenart.
Vården ska bedrivas i samverkan
med andra berörda samhällsorgan och myndigheter.
Barn och unga som vårdas
utanför det egna hemmet har rätt till samhörighet med anhöriga och andra
närstående samt kontakt med hemmiljön.
Barn och unga som vårdas
utanför det egna hemmet ska ges möjlighet till en fritid som är anpassad till
hans eller hennes ålder och intressen.
Varje punkt känns viktig och relevant utifrån de
erfarenheter som barn och unga har förmedlat till oss.
Omsorg med kvalitet/kompetenskrav
Barnombudsmannen har i flera rapporter lyft fram behovet
av att tydliggöra och skärpa de kompetenskrav som ställs på verksamma i
samhällsvård. Utredningen beskriver att dagens allmänt hållna regler om
kompetens hos föreståndare och personal vid HVB medför risker vad gäller
vårdens kvalitet. Här föreslås att Socialstyrelsen ska utreda förutsättningarna
för en eftergymnasial grundutbildning för personal på HVB samt vilka
författningsändringar som kan behövas för stärkta krav på kompetens inom
institutionsvården. Utredningen föreslår också ett program för forskning och
utveckling om innehåll och kvalitet i samhällsvård för barn och unga. Det läggs
också förslag om stöd till en evidensbaserad praktik för en god kvalitet inom
socialtjänsten.
Jag välkomnar ambitionen och inriktningen, men beklagar
att utredningen inte är tydligare. Nu kommer det att dröja ytterligare ett par
år innan Socialstyrelsen kan presentera förslag med de konkreta skärpningar som
behövs.
Utredningen föreslår också åtgärder mot den flora av
hemmasnickrade metoder, inte minst för gränssättning, som används på HVB. Här
är förslaget att Socialstyrelsen ska ges i uppdrag att leda ett arbete för en
gemensam kunskapsgrund och samsyn bland verksamhetsansvariga och personal på
HVB om gränssättande åtgärder som en del av en god vård. Inom ramen för
uppdraget ska befintlig kunskap om olika typer av gränssättande åtgärder,
etiska aspekter på dem samt forskning om resultatet av att använda dem
sammanställas.
Rätten till
information
Utredningen föreslår att bestämmelsen
om barnets rätt att få och ge information lyfts fram och tydliggörs i den nya
LVU. Barnombudsmannen ser positivt på de förtydliganden som utredningen vill
ska ske. Vi delar utredningens bedömning att det krävs en bestämmelse om att
informationen ska anpassas till den enskildes ålder, mognad, erfarenhet och
andra individuella förutsättningar.
Barn i gränslandet
mellan social barnavård och psykiatri
Vi har i våra årsteman om social barnavård och psykisk
ohälsa vid flera tillfällen mött barn med psykisk ohälsa som har bollats mellan
olika institutioner utan att få det stöd de behövt. Det är tydligt att det
saknas en integrerad vårdform som kan ge stöd till barn med ett stort
psykiatriskt vårdbehov samtidigt som de vårdas på HVB med stöd av LVU. På den
här punkten föreslår utredningen att Socialstyrelsen bör få i uppdrag att
utreda förutsättningar och former för en integrerad och mer specialiserad
dygnsvård som samlat kan möta behov av vård med stöd av LVU och hälso- och
sjukvård, främst psykiatrisk vård.
Utredningen föreslår också att ett vägledande kunskapsstöd
tas fram till huvudmän och verksamheter om ansvarsfördelningen om vård och stöd
vid psykisk ohälsa hos barn och unga i samhällsvård. Det är ett viktigt
förslag!
Rätt till skydd och
stöd när vårdnadshavare inte samtycker
Barnombudsmannen har föreslagit att barn bör kunna få
vissa stödinsatser även utan vårdnadshavares samtycke, det som ibland kallas
för mellantvång. I dag står socialtjänsten bakbunden i situationer när ett barn
behöver stöd, vårdnadshavarna motsätter sig detta och kraven för ett
omhändertagande inte är uppfyllda. Här tar utredningen ett steg i rätt riktning
genom att föreslå att socialnämnden, utan vårdnadshavarens samtycke, får
besluta att den som är under 15 år ska hålla regelbunden kontakt med en
kontaktperson. Det föreslås också att barn över 16 år ska ha rätt att beviljas
vård utanför det egna hemmet utan vårdnadshavarens samtycke.
Barnombudsmannen välkomnar detta steg, men hade gärna sett
att utredningen öppnat för att barn under 15 år kan beviljas fler typer av
insatser utan samtycke från vårdnadshavare.
Rätten till utbildning
I flera av Barnombudsmannens årsrapporter har vi
lyft problematiken med att barn i samhällsvård inte får sina rättigheter
tillgodosedda vad gäller rätten till utbildning. Bristerna är djupgående och
allvarliga.
Två svenska registerstudier visar att 60 procent
av pojkarna, som varit i social dygnsvård i mer än 5 år, antingen saknar betyg
från åk 9 eller har låga eller ofullständiga betyg. Det är oerhört bekymmersamt
eftersom vi vet att inget är så utslagsgivande för ett barns framtid som just
barnets skolresultat.
De svaga resultaten speglar inte en påtagligt
lägre kognitiv förmåga. Låga grundskolebetyg har inga samband med föräldrars
missbruk och psykisk ohälsa och inte heller med ålder vid placering eller
placeringstid. Det som forskningen däremot enhälligt funnit är att lärare, och
andra vuxna som är viktiga för barnet, ofta har pessimistiska förväntningar på
ett placerat barns skolgång.
Det är bra att utredningen beskriver de brister som finns
vad gäller de placerade barnens rätt till utbildning. Men de åtgärder som
föreslås är otillräckliga.
Utredningen föreslår att regeringen bör överväga behovet
av fortsatt stöd för att stärka skolresultaten för barn och unga i
samhällsvård. Utgångspunkten är den samverkan som i dag finns i ett antal
kommuner inom SkolFam. Utredningen gör också bedömningen att Statens institutionsstyrelse och ansvariga skolmyndigheter bör ”följa” om
de särskilda ungdomshemmen genom samverkan med närliggande skolor kan säkerställa
att barn och unga kan uppfylla kriterierna för godkänt betyg i ett ämne eller
en kurs.
Dessa förslag är helt otillräckliga. Vår uppfattning är att det krävs större tydlighet.
Samtliga barn som placeras måste få stöd att klara skolan. Samverkan mellan
skola och familjehem, SkolFam, måste finnas i alla kommuner. Barn placerade på
de statliga särskilda ungdomshemmen måste ges samma rätt till utbildning som andra barn.
Rätt till hälso-
och sjukvård
Barnombudsmannen välkomnar de förslag som utredningen
lägger i syfte att stärka de placerade barnens rätt till hälso- och sjukvård.
Tvångsvårdsutredningen betonar att när barn och unga
placeras utanför det egna hemmet är det särskilt viktigt att utredningen
innehåller tillräcklig information om barnets utveckling, fysiska och psykiska
status samt tandstatus. Syftet är att upptäcka tecken på ohälsa och säkerställa
att barnet får den hälso- och sjukvård som alla barn har rätt till. Utredningen
föreslår en ny bestämmelse i SoL om socialnämndens ansvar att begära en
hälsoundersökning i anslutning till att vård i familjehem eller HVB inleds för
ett barn eller en ung person. Landstingets skyldighet att därefter erbjuda barnet
eller den unge en hälsoundersökning ska regleras i en särskild lag om
hälsoundersökning av barn och unga utanför det egna hemmet.
De statliga
särskilda ungdomshemmen
Tvångsåtgärder
Utredningen lägger flera förslag som handlar om de
särskilda befogenheter som gäller vid de statliga särskilda ungdomshemmen.
Det föreslås att särskilda befogenheter istället ska
kallas för skyddsåtgärder och att det ska förtydligas i lagstiftningen att
dessa åtgärder bara får användas om nyttan av åtgärden överväger det intrång
och de skaderisker som åtgärden kan innebära. Skyddsåtgärder får heller aldrig
användas bestraffande. Utredningen lägger också förslag som innebär att fler
skyddsåtgärder ska rapporteras till IVO och bli möjliga att överklaga till
förvaltningsrätten. Barnet eller den unge föreslås också ha rätt till
offentligt biträde vid överklagande av beslut om skyddsåtgärder.
Det föreslås också en ny bestämmelse som innebär att SiS
kvalitetssäkringsarbete särskilt ska omfatta åtgärder som syftar till att
minska behovet av skyddsåtgärder.
Utredningen föreslår att avskiljning, det som barn och
ungdomar ofta kallar för isolering, ska finnas kvar som befogenhet men differentieras
i två olika nivåer: avskiljning i ett rum med öppen dörr och avskiljning i ett
rum med låst dörr. Vid en avskiljning med öppen dörr ska personal finnas
närvarande i rummet under hela den tidsperiod som avskiljningen pågår. Vid en
avskiljning med låst dörr ska barnet eller den unge stå under fortlöpande
uppsikt av personal. Barnet eller den unge ska också ha möjlighet att själv
tillkalla personal. Den tid som ett barn eller en ungdom får vara avskild ska
minskas från 24 timmar till en timme för båda nivåerna. Genom ett nytt beslut
får tiden förlängas med en timme. Om det därefter finns särskilda skäl får ett
nytt beslut om avskiljning med öppen dörr under ytterligare högst en timme
fattas.
Det föreslås också att SiS ska få i uppdrag att årligen
särskilt rapportera användningen av avskiljning med låst dörr under en
tre-årsperiod. SiS rapportering av åtgärden samt IVO:s tillsyn på området ger
regeringen underlag för att bedöma om avskiljning kan förbjudas.
Barnombudsmannen välkomnar utredningens förslag att barnet
eller den unge ska erbjudas ett uppföljande samtal efter en kroppsvisitation
eller en ytlig kroppsbesiktning, en visitation av barnets eller den unges
bostadsrum samt en avskiljning med öppen eller låst dörr. Samtalet ska både
syfta till att barnet eller den unge ska få information om vad som var
anledningen till att åtgärden behövde tillgripas och ge möjlighet för barnet
eller den unge att tala om hur han eller hon uppfattar att åtgärden hade kunnat
undvikas. Syftet ska vara att ge kunskap för undvika att en liknande situation
uppkommer igen samt utröna vilka alternativa handlingsstrategier som kan behöva
utarbetas.
En annan fråga som Barnombudsmannen uppmärksammat handlar
om möjligheten till utevistelse även för barn på låsbara enheter. Här föreslår
utredningen att en bestämmelse införs som innebär att den som vårdas på en
låsbar enhet ska ges möjlighet att vistas utomhus, ägna sig åt fysisk aktivitet
eller annan fritidssysselsättning.
Avskiljning
oförenligt med barnkonventionen
Utredningen framhåller att det inte finns några som helst
terapeutiska effekter av att avskilja ett barn, att avskiljning ska ske i
undantagsfall och att tiden kraftigt ska begränsas. Barnombudsmannen anser dock
inte att det är tillräckligt.
Barnombudsmannen är kritiska mot att avskiljning som
tvångsåtgärd fortsatt föreslås vara tillåten på särskilda ungdomshem. Vår expert i utredningen har också lämnat ett särskilt yttrande på denna punkt. Det står inte i överensstämmelse med barnkonventionen och den tolkning som görs av densamma av FN:s kommitté för barnets rättigheter (barnrättskommittén) Användningen av avskiljning om än för korta perioder är inte heller i överensstämmelse med FN:s konvention mot tortyr och annan grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning.
FN:s barnrättskommitté uppmanade Sverige i sin senaste
granskning att med hänvisning till den allmänna kommentaren nummer 8 om barnets
rätt till skydd mot kroppslig bestraffning och andra grymma eller förnedrande
former av bestraffningar samt den allmänna kommentaren nummer 13 om barnets
rätt till frihet från alla former av våld att omedelbart ta ut alla barn som
befinner sig i isolering oavsett sammanhang samt ändra lagstiftningen så att
den tydligt förbjuder isolering. Kommittén påpekade också att detsamma ska
gälla för avskiljningar. Dessutom uppmanar kommittén Sverige att tillhandahålla
utbildning för personalen om icke-våldsamma och icke-tvingade metoder inom
vården.
I november 2014 granskades Sverige av FN:s kommitté mot
tortyr. Kommittén rekommenderar Sverige att förbjuda isolering av underåriga
personer i häkte, arrester och särskilda ungdomshem.
Barnombudsmannen anser att det är tydligt att användningen
av isolering och avskiljning av barn och unga står i strid med barnkonventionen
och tortyrkonventionen. Vi kan därför inte acceptera ett förslag som innebär
att Sverige inte säkerställer barns mänskliga rättigheter såsom de har tolkats
av barnrättskommittén samt FN:s kommitté mot tortyr. Sverige har ratificerat
dessa konventioner och har ett ansvar för att säkerställa de rättigheter som
konventionerna ger barn och unga. Att det idag skulle saknas metoder för att
bedriva ungdomsvård utan att använda en åtgärd som avskiljning är inte ett
acceptabelt argument. För att säkerställa barns rättigheter krävs istället att
staten tar ett ansvar för att utveckla metoder för att genomföra vården på ett
sätt som upprätthåller respekten för barnets mänskliga rättigheter samt
utbildar personal i att använda sådana metoder.
Vårdnadsöverflyttning
och adoption
Barnombudsmannen har i flera sammanhang betonat vikten av
att öka förutsättningen för långsiktighet och stabilitet för barn som har sin
trygghet och anknytning till familjehemmet.
Här lägger utredningen flera förslag som vi välkomnar:
Det föreslås att en ny bestämmelse förs in i den nya lagen
om att, vid prövning av om vård enligt nuvarande 2 § LVU i familjehem kan
upphöra, ska barnets bästa vara avgörande. Vid bedömningen ska det bland annat fästas
särskilt avseende vid barnets inställning och om barnet sedan låg ålder eller
under lång tid vårdats i familjehemmet.
Utredningen föreslår också att bestämmelserna i SoL och
LVU ska kompletteras med att frågan om vårdnadsöverflyttning, efter att barnet
varit placerat i samma familjehem under tre år, årligen ska övervägas i samband
med rapporteringen om barnets vård.
Vad gäller adoption föreslås att Socialtjänsten bör ha kunskap om reglerna om adoption för att
kunna bidra till samförståndslösningar när adoption bedöms vara till barnets
bästa.
Slå larm och få upprättelse
Utredningen föreslår att det utreds hur barn och unga kan
ges tillgång till oberoende stöd för att deras rättigheter ska tillgodoses
genom inrättandet av en regional barnombudsfunktion, dit barn och unga kan
vända sig om de upplever att deras rättigheter kränks.
Barnombudsmannen anser att det är ett intressant förslag.
Behovet av en instans dit barn i samhällsvård kan vända sig för att få
oberoende stöd är otvetydigt. Det är vår erfarenhet efter att under lång tid ha
mött många barn som är omhändertagna och placerade. Om lösningen är regionala
ombud, en oberoende funktion kopplad till IVO eller ett förstärkt mandat för
Barnombudsmannen behöver utredas närmare.