Min
erfarenhet både av att ha arbetat med barns rättigheter internationellt och i
Sverige är att få rättigheter är viktigare för barn än just rätten att få gå i
skolan. I de mest svåra och utsatta situationerna så skänker skolgången barnet
framtidshopp, trygghet och normalitet. Det är därför en trygg skola är en av de
första åtgärderna som hjälporganisationer arbetar med att få på plats direkt
efter svåra katastrofer. Barn väljer inte sin livssituation. Även barn vars
föräldrar lever gömda och papperslösa under lång tid i ett land som Sverige är oerhört sårbara. Även
för dessa barn är möjligheten att få gå i skolan viktig.
I
sommar är det två år sedan Sverige fick en lagstiftning som gav alla barn rätt
att gå i skolan. Beslutet trädde i kraft tre år efter att utredningen om
skolgång för alla barn hade överlämnats till den dåvarande regeringen.
Bakgrunden
till beslutet var den tuffa kritik som Sverige tidigare fått utstå, inte minst
från FN:s barnrättskommitté. Det blev till sist besvärande att Sverige
tillsammans med ett litet fåtal andra EU-länder (Bulgarien, Ungern, Lettland
och Litauen) hade en lagstiftning som inte beviljade alla barn rätt till
utbildning.
Nu
har Sverige till sist fått en lagstiftning som innebär att vi sällat oss till
de övriga 22 EU-länderna som redan tidigare slagit fast att rätten till
utbildning ska omfatta alla barn. Som barnombudsman välkomnade jag beslutet samtidigt
som jag betonade att det blir viktigt att analysera hur lagstiftningen får
genomslag i praktiken.
Tidigare
granskningar från EU:s myndighet för grundläggande mänskliga rättigheter -
European Union Fundamental Rights Agency (FRA) – har nämligen visat att det sällan räcker med en
bra lagstiftning om den kringskärs på annat sätt. FRA har i en rapport
från november 2011 granskat situationen för gömda och papperslösa
migranter i Europa. På sidorna 85-93 granskas särskilt just barns rätt till
utbildning. I rapporten beskrivs att det finns flera hinder som i praktiken kan
leda till att barn inte kan utnyttja rätten till utbildning.
Knappt
två år efter att den nya lagstiftningen trädde i kraft är det naturligtvis ännu
alldeles för tidigt att utvärdera dess effekt i praktiken. Det finns flera
omständigheter som kan leda till att barn inte går i skolan trots att lagen ger
dem rätt till detta. Det kan handla om att berörda barnfamiljer inte känner
till att denna möjlighet nu finns eller en rädsla hos föräldrarna för att
familjen ska ”bli upptäckt” av andra myndigheter om barnen går i skolan. Ett
annat möjligt hinder är brist på kunskap, vilja eller ambitioner hos en del
kommuner.
Som
barnombudsman har jag känt oro över situationen för barn till EU-migranter som
vistats länge i Sverige utan att få gå i skolan. Enligt Skolverket ska barn
till EU-migranter i de fall barnen har vistats här längre än tre månader och familjen inte
har tillstånd att vara här ses som papperslösa och därmed också ha rätt
till utbildning i enlighet med den nya lagstiftningen. Men i de fall kommunerna gör
tolkningar som innebär att dessa barn förvägras rätten att gå i skolan har de
barn som drabbas svårt att hävda sin rätt. Barnen och deras föräldrar har i praktiken små eller
obefintliga möjligheter att genom en anmälan till Skolinspektionen få kommunens
agerande rättsligt prövat.
Det
var bland annat mot bakgrund av detta som jag i november kallade bland annat Skolverket
och Skolinspektionen till dialog. Jag ville se om det fanns luckor i
lagstiftningen, eller om det snarare handlade om att myndigheterna behöver tydliggöra
och informera kommunerna mer om lagstiftningen.
”Skolverket ser allvarligt på det uppkomna läget. Barn har enligt barnkonventionen rätt till utbildning och det är viktigt att det är tydligt när denna rätt inträder i de fall då barn vistas tillfälligt i Sverige. De aktuella barnen är dessutom ofta såväl ekonomiskt som socialt utsatta, vilket ytterligare understryker allvaret i situationen.”
Skolverkets
skrivelse ligger på regeringens bord och det är viktigt att både
skolmyndigheter och kommuner får ytterligare besked utöver den vägledning som den
nya lagstiftningen trots allt redan ger.
Den
svåra situationen för EU-migranternas barn kräver lösningar på flera plan.
Självfallet måste EU agera för att mänskliga rättigheter tillgodoses i alla
medlemsländer. Här krävs ytterligare ansträngningar för att motverka det
utanförskap och den omfattande diskriminering som minoriteter utsätts för i en
del av EU:s medlemsländer. Samtidigt kan vi inte bortse från vårt ansvar för de
barn som befinner sig i vårt land mer än tillfälligt.
FN:s
konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen) slår fast att alla barn
som vistas i ett land, utan åtskillnad har rätt att få sina mänskliga
rättigheter tillgodosedda. Och internationella konventioner förpliktigar.