I vår årsrapport om barn med psykisk ohälsa - Bryt tystnaden - kunde vi konstatera att barn finns i psykiatrin, men inte i
lagstiftningen. I tvångsvården görs ingen skillnad mellan barn och vuxna. Barn
får inte information och saknar också möjlighet att klaga till Inspektionen för
vård och omsorg. Vår rapport fick en hel del uppmärksamhet och regeringen samt
ansvariga myndigheter har tagit bristerna på stort allvar.
Redan en vecka efter att vi överlämnade rapporten Bryt
tystnaden till regeringen fattades ett par viktiga beslut. Inspektionen för
vård och omsorg, IVO, fick i uppdrag att tala med barn och unga i samband med
tillsyn av psykiatrin. Något vi i vår rapport kunde konstatera inte gjordes.
IVO fick också i uppdrag att bli tillgängliga direkt för barn. Socialstyrelsen
fick samtidigt i uppdrag av regeringen att ta fram informationsmaterial för
barn i den psykiatriska tvångsvården om deras rättigheter. Socialstyrelsen ska
också analysera varför tvångsåtgärder används mycket mera frekvent på flickor
jämfört med pojkar.
I juni fattade riksdagen beslut om en ny patientlag (träder
i kraft 1/1 2015) som också stärker barns rättigheter. Informationsplikten
gentemot patienterna blir mer omfattande och krav ställs på att informationen
är åldersanpassad. Barns inflytande över sin vård blir också tydligare. Barnets
inställning till vården ska så långt som möjligt klarläggas.
Departementspromemorian om tvångsvården som släpptes 25
augusti innebär också några förändringar som är viktiga för barn och ungdomar.
En viktig markering är till att börja med att promemorian tydligt avvisar ett
av psykiatrilagsutredningens huvudförslag, det om att inrätta en särskild
dispensnämnd. Barnombudsmannen avstyrkte i skarpa ordalag
psykiatrilagsutredningens förslag att en särskild dispensnämnd skulle inrättas
med möjlighet att acceptera extraordinära åtgärder och tvångsmedel som inte
finns lagreglerade i förväg. En sådan lösning skulle öppna för att
tvångshandskar, hjälmar och andra starkt integritetskränkande åtgärder används
utan att tvångsmedlen finns angivna i lagstiftningen.
I promemorian föreslås också att barn för första gången
ska omnämnas i lagstiftningen och att lagen ska göra skillnad på hur
tvångsmedel ska få användas på barn jämfört med vuxna. Det föreslås bland annat
att tvångsåtgärder bara ska få användas på barn när det är förenligt med
barnets bästa. Bestämmelsens utformning ska ses som en tydlig begränsning och
det handlar inte om att barnets bästa enbart ska beaktas. För att använda
tvångsåtgärder krävs en analys av hur åtgärden är förenlig med barnets bästa
och vilka alternativ som finns. Barnets egen uppfattning ska ha stor betydelse
för bedömningen. Övervägandet ska finnas återgivet i barnets journal.
Åtgärder föreslås också för att minska tvångsanvändningen
generellt mot barn. Ett särskilt genombrottsprojekt ska startas med fokus på
tvångsvården för barn och unga. Projektet ska förutom att minska förekomsten av
tvångsåtgärder också förstärka barnets delaktighet i vården. Barn med
erfarenhet av psykiatrisk tvångsvård ska medverka i de kvalitetsförbättringsåtgärder
som vidtas i projektet. Uppföljningen av hur tvångsåtgärder används ska också
skärpas i och med att förbättringar av patientregistret föreslås i promemorian.
Till sist föreslås också skillnader i regleringen av hur
tvångsåtgärderna fastspänning och avskiljning ska få användas på barn jämfört
med vuxna. Barn omnämns för första gången i lagen och den tid dessa åtgärder ska
användas blir mer restriktiv för barn i jämförelse med för vuxna. Skillnaderna
i tid motiveras med att tvång när det gäller barn ska begränsas så mycket som
möjligt och användas med stor försiktighet och endast om det är förenligt med
barnets bästa.
Som barnombudsman välkomnar jag de förändringar som nu
föreslås. Det är kraftfulla steg i rätt riktning som nu tas. Istället för att
öppna upp för mer oreglerat tvång som psykiatrilagsutredningen föreslog så innebär
departementspromemorian att omfattningen av tvångsåtgärder som riktar sig mot
barn begränsas.
Barnombudsmannen hade dock i några avseenden gärna sett
ännu tydligare och mer långtgående förslag:
Vi saknar förslag som förbjuder att barn och ungdomar som
inte är dömda till rättspsykiatrisk vård trots detta kan tvångsvårdas i
rättspsykiatrin.
Vi saknar förslag i promemorian som hindrar att barn
vårdas på vuxenpsykiatriska avdelningar. Ett sådant skarpt förslag hade behövts
eftersom psykiatrilagsutredningen inte var tydlig på den punkten. Det är
viktigt med en reglering, inte minst mot bakgrund av att promemorian pekar på att
det i sju landsting saknas vårdplatser för slutenvård inom den barn- och
ungdomspsykiatriska verksamheten.
Vi anser att den formulering som föreslås i promemorian
för när tvångsåtgärder ska få användas mot barn – ”förenligt med barnets bästa”
- är för otydlig. I föräldrabalken lyder regleringen att ”barnets bästa ska
vara avgörande”. Det är ett exempel på en tydligare formulering som i detta sammanhang
skulle markera att tvångsåtgärder enbart får användas om åtgärden är till
barnets bästa. Vi anser också att skrivningarna är för otydliga om hur
bedömningen ska göras om när det kan vara till barnets bästa att tillgripa en
ingripande tvångsåtgärd. I vårt
remissvar på psykiatrilagsutredningen föreslog vi att det ska handla om akuta situationer
som är livshotande.
Vi saknar en grundlig analys av om vilka tvångsåtgärder
som överhuvudtaget ska få användas mot barn i psykiatrisk tvångsvård. En sådan analys
med internationella jämförelser och översikt över befintlig forskning på området
behöver göras och kan då leda till att tvångsåtgärderna skulle kunna inskränkas
ytterligare jämfört med det som föreslås i departementspromemorian.
Vi välkomnar förslaget att se över hur inrapporteringen av
tvångsåtgärder till det nationella patientregistret skulle kunna förbättras.
Det är dock inte tillräckligt. Kravet på dokumentation och inrapportering av
tvångsåtgärder måste förtydligas i lag. En tydligare lagreglering markerar hur
viktigt det är att tvångsåtgärder dokumenteras och inrapporteras.
Rapporteringsskyldigheten måste också kopplas till sanktioner.
Sammantaget: flera viktiga förbättringar har det senaste
halvåret föreslagits för barn och unga i den psykiatriska tvångsvården. Barn
finns snart även nämnda i lagstiftningen. Men fler steg behöver tas.
Barnombudsmannen kommer att fortsätta bevaka rättigheterna för barn som
tvångsvårdas.