Ikväll uppmärksammar SVT:s Uppdrag granskning när barnets bästa kläms sönder mellan myndigheter.
Utan att kommentera ett enskilt fall så handlar det om situationer där den ena myndigheten skyddar barn från deras
föräldrar eftersom de bedöms vara farliga för barnen. Och där den andra myndigheten
avvisar/utvisar barn från Sverige med de föräldrar som fortsatt bedöms vara farliga
för barnen.
Det handlar om två lagstiftningar med olika
utgångspunkter – lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga och
utlänningslagstiftningen. Men mer än något annat handlar det om myndigheter som
inte klarar av att samverka.
Som barnombudsman har jag sedan lång tid varit
bekymrad över vad jag ser som allvarliga brister i samverkan mellan sociala
myndigheter och Migrationsverket. Jag får inte ingripa i enskilda ärenden, men däremot är det mitt uppdrag som barnombudsman att uppmärksamma brister på en generell nivå som handlar om situationer där barnkonventionen inte efterlevs.
Att avvisa/utvisa ett barn under pågående vård, utan att försäkra sig
om att vårdbehovet kan tillgodoses i hemlandet, kränker barnets rätt till skydd
enligt barnkonventionen.
Asylsökande barn där sociala myndigheter tvingats ingripa för
att skydda barnen är en oerhört utsatt grupp med stor risk för psykisk ohälsa.
Barnen lever i ovisshet och har varit med om svåra uppbrott och inte sällan
traumatiska upplevelser. Det är helt
oacceptabelt att svenska myndigheter genom brister i sitt agerande kan bidra
till att dessa barn skadas ytterligare.
Jag har vid två tillfällen, 2011 och 2012, med
stöd av Barnombudsmannens rättsliga befogenheter kallat Socialstyrelsen och
Migrationsverket till dialog och försökt driva på för ett gemensamt
förändringsarbete.
Jag kan konstatera att detta har varit förgäves.
Bristerna i samverkan kvarstår och myndigheterna har inte inom nuvarande
lagstiftning blivit tydligare i hur problemen ska lösas. Det duger inte och
därför återstår enbart att genom förändrad lagstiftning skärpa kraven på
myndigheterna att sätta barnets bästa i främsta rummet.
Redan vid det möte jag kallade Socialstyrelsen och
Migrationsverket till 2011 framkom att det fanns omfattande kunskapsluckor hos
de ansvariga myndigheterna om situationen för placerade barn där avvisning/utvisning kan
bli aktuell. Det blev också uppenbart att samverkan mellan Migrationsverket och
sociala myndigheter lämnade mycket att önska. Vid mötet enades myndigheterna om
att en vägledning skyndsamt skulle tas fram och att den skulle vara färdig
senast sommaren 2012.
Det beslutades också
att arbetet skulle ledas av Socialstyrelsen och att vägledningen skulle lyfta
följande aspekter:
• Hur samverkan ska se
ut
• Var ansvaret
ligger/rättsläget
• Att samverkan ska ske
• Varför det är viktigt
med yttrande från socialnämnden
• Vad yttranden från
socialnämnden ska innehålla
• Info om vårdplan samt
genomförandeplan
• Kontakt med ev
avvisningsland
Migrationsverket skulle
å sin sida ta fram mer fakta kring barnen genom att titta närmare på
omfattningen av ärenden där barn är omhändertagna och placerade. Verket skulle
också ta reda på rutinerna för och hur ofta man begär in yttranden från sociala
myndigheter. Det ansågs också viktigt att titta närmare på hur och om
tillfälliga uppehållstillstånd utfärdas i dessa ärenden. Andra frågor att titta
närmare på var hur verkställighetshinder tillämpas och hur tillståndsgrunden
synnerligen ömmande omständigheter används för dessa barn som kan ha stora
vård- och skyddsbehov.
Ovanstående har trots de besked som gavs 2011 inte
infriats, trots att vi även 2012 upprepade vår begäran om tydliga besked och
konkreta rutiner. Myndigheterna saknar fortfarande på övergripande nivå grundläggande kunskap om
barnens situation. Istället för en vägledning som binder myndigheterna kring
hur samverkan ska ske så blev det en informationsskrivelse – ett icke-bindande dokument
med vaga formuleringar som inte tydliggör att myndigheterna – socialnämnderna
och Migrationsverket – måste samverka.
I mars
2013 kom skrivelsen som är ett samarbete mellan Socialstyrelsen, Migrationsverket och SKL.
Dokumentet kan beskrivas som en redogörelse för rättsläget. Det finns inga
direktiv eller förslag till direktiv kring hur myndigheterna ska arbeta, det
talas hela tiden om att man kan
samverka.
Vad
gäller specifikt barn som ska avvisas/utvisas anges att socialnämnden kan
samarbeta med olika aktörer vid planeringen av vården och återvändandet till
hemlandet. De aktörer som nämnden kan
samverka med är Migrationsverket, sociala myndigheter i hemlandet samt
frivilligorganisationer. I dokumentet anges också att när Migrationsverket ska
verkställa ett beslut om utvisning/avvisning kan det vara lämpligt att socialnämnden och Migrationsverket
samverkar.
Av
dokumentet kan inte utläsas att myndigheterna anser att samverkan ska ske och
hur samverkan ska ske. Det anges inte att yttrande från socialnämnden ska
inhämtas i alla ärenden som gäller beslut om uppehållstillstånd och
verkställighet och varför det är viktigt. Det anges inte vad som bör gälla
ifråga om kontakt med hemlandet. Det finns inga uppgifter av det slag som Migrationsverket
skulle ta fram, d.v.s hur många barn som berörs, hur många som får tillfälliga
uppehållstillstånd, hur verkställighetshinder och synnerligen ömmande
omständigheter tillämpas i den här typen av ärenden samt rutiner för när
yttrande från socialnämnden inhämtas.
Min bedömning
är att dokumentet i sig inte bidrar till något ökat barnrättsperspektiv.
Regeringen
har tillsatt en särskild Barnrättighetsutredning som ska göra en kartläggning
inom särskilt angelägna områden av hur tillämpningen av lagar och andra
bestämmelser stämmer överens med barnkonventionen. Utredningen ska också
analysera för och nackdelar med att inkorporera barnkonventionen i svensk rätt.
Som expert i utredningen föreslog jag vid mötet i början av oktober att
utredningen särskilt bör granska det bristande barnrättsperspektivet i just
denna fråga. Utredningen kan också lämna förslag på lagändringar.
Ska
myndigheterna leva upp till de krav barnkonventionen ställer ser jag det som
nödvändigt att förtydliga lagstiftningen på åtminstone tre punkter:
- Barnets bästa måste ges en mer framträdande roll i Utlänningslagstiftningen så att barnets bästa kommer i främsta rummet, det krav barnkonventionen ställer. Den nuvarande formuleringen om att barnets bästa särskilt ska beaktas är svagare. En skärpt lagstiftning förtydligar att Migrationsverket måste samverka med Socialnämnden kring barnets situation och att möjligheten till tillfälliga uppehållstillstånd ska prövas om barnet fortfarande är i behov av vård.
- Lagstiftningen bör också skärpas så att verkställighet av ett placerat barn i behov av fortsatt vård får ske endast om man har försäkrat sig om att fullgod vård kan ges i hemlandet. Det skulle innebära att barn (i familj) som omhändertagits ges samma skydd i lagstiftningen som ensamkommande barn.
- Placerade barn bör ha ett särskilt offentligt biträde - ett ombud - som tar tillvara barnets intresse när en avvisning eller utvisning kan vara aktuell. Det är viktigt eftersom barn har särskilt svårt att hävda sina egna intressen och föräldrarna av förklarliga skäl kan ha svårt att göra det.